Snapchat is een Amerikaanse app voor multimediaberichten die is ontwikkeld door Snap Inc., oorspronkelijk Snapchat Inc. Een van de belangrijkste kenmerken van Snapchat is dat afbeeldingen en berichten meestal slechts korte tijd beschikbaar zijn voor de ontvangers – dan verdwijnen ze weer. Gebruikers van Snapchat kunnen een zogenaamde Bitmoji als profielafbeelding en dus ‘avatar’ kiezen – de representatie van de persoon van vlees en bloed in de virtuele wereld.
Digitale collectie merkkleding voor Bitmoji
Niets menselijks is die avatars vreemd – dus is het niet vreemd dat eerder dit jaar modeconcern Ralph Lauren een samenwerking met Snapchat startte, die het mogelijk maakte je avatar virtuele Ralph Lauren-kleding aan te trekken. Nu brengen de twee merken hun partnerschap uit de app naar de echte wereld – of misschien andersom?
Virtuele kerstcadeaus snapchatgebruikers
Binnen een promotionele campagne die vorige maand van start ging, kunnen Snapchat-gebruikers nu elk Ralph Lauren-logo scannen op de voorkant van een echt kledingstuk. Daardoor ontgrendel je een in-app augmented reality-experience met virtuele kerstcadeaus, die de snapchatgebruikers naar vrienden kunnen sturen. Die cadeaus zullen, zo belooft Ralph Lauren, met de seizoenen mee veranderen; dus straks krijgen je snapchatvrienden ook virtuele paascadeautjes.
“Wij willen zo de meest geschikte technologie testen, waarmee we in alle omgevingen kunnen laten zien wat we zijn en waar we uniek in zijn,” aldus Ralph Lauren in de Wall Street Journal.
250M kliks!
Nou, leuk hoor, denken jullie misschien. Virtueel aanwezig zijn in een virtuele omgeving. Maar weet dan dat die eerste verkleed-optie door meer dan 10 miljoen snapchatgebruikers benut werd om hun Bitmoji ‘vet’ aan te kleden in Ralph Lauren-kleren – ze bezochten de Ralph Lauren verkoopsite met dat doel ruim 250 miljoen keer!
Merchantainment
Naast de Snapchat-logo-scannen app voegt Ralph ook nog een online game toe. En virtuele winkels die lijken op de fysieke winkels van het merk in New York, Parijs en elders.
Al deze virtuele ervaringen, Ralp Lauren noemt ze ‘merchantainment’, zijn uitwerkingen van de strategische missie van het bedrijf om écht digitaal te gaan. En tegelijk ook in de virtuele wereld het Polo-merk overeind te houden.
Het gaat natuurlijk niet alleen om Ralph Lauren en de snapchat bitmojis. Ook de avatars van de miljoenen game-spelers vormen een interessante markt voor allerlei commerciële, al dan niet puur virtuele diensten en producten. Sommige futurologen zien zelfs een rol voor avatars en virtuele omgevingen in het nieuwe normaal. Waarin een groot deel van de interacties moeizaam op en rond het werk (nu) via Zoom etc verlopen.
Het zou mij niet verbazen als binnenkort medewerkers hybride entiteiten worden: sommigen komen af en toe fysiek op kantoor, anderen werken alleen op (grote) afstand. Uiteindelijk zullen we daarbij augmented en virtual reality gebruiken om ‘het kantoor’ zo realistisch mogelijk te maken. En zullen sommige medewerkers daar als de mooiste en duurst geklede avatars rondparaderen, zonder ooit hun ‘ware’ ik te laten zien.